Успоредник - страни, периметър, лице, диагонали
лице на успоредник по две страни и ъгъл
лице на успоредник по диагонали и ъгъл
ориентирано лице на успоредник
лице на успоредник - остър ъгъл
ромб с остър ъгъл 60 градуса - лице и периметър
периметър на успоредник по две височини
Четириъгълник, на който срещулежащите страни са две по две успоредни и равни ще наричаме успоредник. Друго название за успоредник е ромбоид. Срещулежащите му страни са успоредни и равни. Друг вид успоредник е ромб - срещулежащите страни са успоредни и всички страни са равни. Свойства на успоредник: срещулежащите ъгли са равни. Сборът от прилежащите ъгли към всяка страна е равен на 180 градуса; двойките срещуположни страни са успоредни и равни; диагоналите в успоредник взаимно се разполовяват.
Разглеждаме успоредник ABCD със страни a,b, височина ha и ъгъл A срещу височината ha.
Лице на успоредник: S = a * ha = b*hb = a*b*cos(A).
Периметър на успоредник: P=2*(a+b).
Отношение между диагонали AC, BD и страни AB, BC в успоредник: AC*AC + BD*BD = 2*(AB*AB +BC*BC)
лице на успоредник по две страни и ъгъл
Даден е успоредник ABCD с въведени дължини на страните AB, BC, както и ъгъла между тях. Търсим лице и периметър на същия успоредник.
Алгоритъм:P=2*(AB+BC) - периметър на успоредника
Sabcd=AB*BC*sin(YGbac) - лице на успоредника
Дължини на диагонали по въведени две прилежащи страни ъгъл между тях можем да изчислим чрез косинусовата теорема:
d1=sqrt(a*a + b*b - 2*a*b*cos(A) ) - по-късия диагонал
d2=sqrt(a*a + b*b + 2*a*b*cos(A) )
Следващата примерна програма дава решена задача за лице и периметър на успоредник по въведени прилежащи страни ъгъл между тях
лице на успоредник по диагонали и ъгъл
Имаме успоредник ABCD и точка M в него - пресечна точка на диагоналите. Въведени са: дължина на диагонали AC, BD и ъгъл AMB между тях. Търсим стойности за: лице S и периметър P на този успоредник.
Алгоритъм
Транслираме диагонала BD в посока DC. Ще отбележим тази отсечка с CF.
За триъгълника ACF знаем дължини на страните Dac, Dcf - двата диагонала, както и ъгъла ACF = AMB.
По косинусовата теорема: c=sqrt(a*a+b*b - 2*a*b*cos(C))
изчисляваме страната AF
AF = sqrt(Dac*Dac+Dcf*Dcf - 2*Dac*Dcf*cos(acf))
Основа на успоредник AB = AF/2
Изчисляваме лицето на триъгълника AFC по формулата на Херон - Safc
p = (AF+Dac+Dcf)/2 - полупериметър;
Safc=sqrt(p*(p-AF)*(p-Dac)*(p-Dcf))
Спускаме от връх C на успоредника височина CH към страната AF.
Hch =(2*Safc) / AF
За триъгълника AFC отсечката BC е медиана към страната AF, но също е и страна на успоредника.
BC =sqrt(2*Dac*Dac + 2*Dcf*Dcf - AF*AF)/2
Pabcd = 2*(AB+BC) - периметър на успоредник;
Sabcd = Hch*AB - лице на успоредник.
ориентирано лице на успоредник
Въведени са координати на 3 последователни върха ABC на успоредник. Търсим лицето на същия успоредник.
АлгоритъмВъвеждаме данните за върхове на успоредника в двумерен масив: 3 реда за върхове и 2 колони за абсциса, ордината.
Съставяме и изчисляваме матрицата за формиране векторно произведение:
x1, y1, 1
x2, y2, 1
x3, y3, 1
където с индексите 1,2,3 са означени поредните номера на връх от успоредника.
S = abs(x1*y2 + x3*y1 + x2*y3 - x3*y2 - x1*y3 - x2*y1)
Знакът на резултата зависи и от посоката на обхождане на върховете - взема се абсолютната стойност на изчисленото лице на успоредник.
Следващата примерна програма дава решена задача за ориентирано лице на успоредник:
лице на успоредник - остър ъгъл
Даден е успоредник и два диагонала в него. Въведени данни: P - периметър на успоредник, Q - разлика в периметрите на двойката прилежащи триъгълници, както S - лице на успоредник. Търсим острия ъгъл yg на този успоредник.
Алгоритъм
От пресечната точка на двата диагонала в успоредника са образувани 4 триъгълника.
Разглеждаме едната двойка прилежащи триъгълника, чиято сума от лица е половината от лицето на целия успоредник.
Ще означим страните на успоредника с a,b, периметър P, разлика в периметрите на триъгълниците Q, диагонали в успоредника d1, d2.
Двата диагонала в този успоредник взаимно се разполовяват. Така d1 = 2 * m, d2 = 2 * n
Ще означим с P1, P2 периметрите на двата триъгълника
P1 = a + m + n
P2 = b + m + n
Q = P1 - P2 = a - b
P = 2 * (a + b)
От горната система извеждаме поотделно всяка от страните в този успоредник
страна a = (0.5 * P + Q)/2
страна b = (0.5 * P - Q)/2
лице на успоредник S = a * b * sin(yg)
Следващата примерна програма съдържа решена задача за лице на успоредник - остър ъгъл:
ромб с остър ъгъл 60 градуса - лице и периметър
Особен случай на успоредник е ромб. За него са валидни следните твърдения: Четирите страни на ромба са равни, като две по две са успоредни, а срещуположните ъгли на ромба са равни. Особености на диагонали в ромб - те са взаимно перпендикулярни, явяват се ъглополовящи и се разполовяват от пресечната си точка. Да разгледаме следната примерна задача за ромб: Имаме успоредник с остър ъгъл 60 градуса и въведена дължина на по-късия диагонал. Търсим периметър и лице на този ромб.
Алгоритъм:
От условието по-късият диагонал разделя на два равностранни триъгълника този ромб. Така:
страна на ромб a = d
височина на ромб = a*sqrt(3)/2
Периметър на ромб p = 4*d
Лице на ромб S = 2 * (a*a*sqrt(3)) / 4 = a*a*sqrt(3) / 2
Следващата примерна програма дава решена задача за лице и периметър на ромб:
Обяснени и решени задачи с подобни алгоритми, функции и служебни думи са разгледани в страницата с електронни уроци по информатика - програмиране.
Илюстриране работата на характерни алгоритми можете да намерите в предоставените електронни помагала съдържащи решени задачи, примери.